AUM AIM HRIM KLIM CHAMUNDAYE VICHCHE

A “Navaratri” szó kilenc éjszakát jelent, a nava jelentése kilenc, a ratri pedig éjszaka, amely táplál és védelmez. E kilenc éjszaka és tíz nap alatt a Shakti / Devi kilenc formáját ünneplik. A tizedik napot gyakran nevezik Vijayadashami-nak vagy „Dussehra-nak”. A Navratri egy nagyon fontos és jelentős fesztivál, amelyet Indiában nagy lelkesedéssel ünnepelnek.

A Navaratri-t évente többször is ünneplik. Ezek a Vasanta Navaratri, Ashadha vagy Gupta Navaratri, a Sharad Navaratri, a Paush és Magha Navaratri.

A vedikus szövegekben a nőiességet sok isteni formában ünneplik, és egyik közülük a Durga.
“Durg”: olyan állapotot jelent, amelyet lehetetlen meghaladni, elérni és legyőzni. Durga mint istennő az az energia, amely megvalósította a lehetetlent.

Mind a “Durg” és mind a “Durga” mindannyiunkban megtalálható veleszületett erő.

Ha szeretnél velünk ünnepelni, ezt ajánljuk elmélkedésre, kontemplációra:

Előkészületek

Háttérben szólhat a mantra https://m.youtube.com/watch?v=RsvKnNzqWsk. Ha teheted öltözz a megfelelő színekbe, s készítsd az oltárra az alábbiakat

Kilenc Istennő
Mahaveer Swami  https://mahaveerswami.wordpress.com

1. Nap: Ma Shailapurti

Shailaputri a Himalájabeli Himavat-ban született. Putri jelentése leánya és Shail a shaila szóból eredve hegyet jelent. Shailaputri a Hegy Leánya. Úgyis szólítják: Sati Bhavani, Parvati vagy Hemavati.

Shailaputri arra tanít minket, hogy legyen bátorságunk szembeszállni ha kell, de mégis maradjunk stabilak, földeltek.

Őt semmi sem térítheti el, halad az útján egy virágbimbó kecsességével  és belső szépségével.

Szankalpa:

Megfelelő alapok nélkül nincs felemelkedés. Kapcsolódjunk a gyökereinkhez, ha magasra akarunk emelkedni!

Oltárra helyezzük őseink képét, rizst és virágot.

Színe: Narancssárga

Felajánlás: Ghí, hogy felébresszük a belső ragyogást, az agnit, tejast

2. Nap Ma Brahma-charini

Ma a Sakti a saját otthonából, a szvádistana csakrából emelkedik fel spirituális útján a szattva felé. A Tisztaság, Igazság, Világosság minden cselekedete Brahmacsariniból ered. A Brahmachara jelentése az önmegtartóztatás, szeretet és odaadás igazlelkű cselekedete. A Charini követőt jelent. Ez az Istennő szimbolizálja a teljes odaadással történő feltételnélküli szeretet útját. Az, aki, a mértékletesség, a tapasz, az igazság és a szeretet útját járja az Ma Brahmacharini híve. Ő arra ösztönöz minket, hogy ezen az úton könnyedén, odaadóan haladjunk.

Szankalpa:

Átadom magam az Igazságnak, és engedem, hogy a Tisztaság felé vezessen. Nincs más fény és nincs más hagyomány, mint az igazság.

Szín: fehér

Oltárra vizeskancsó

Felajánlás: cukor – a hosszú életért és a tiszta szívért

3. Nap: Ma Chandra-ghanta

Chandra jelentés félhold és a Ghanta csengőt jelent. A Durga ezen formája egy tigrisen lovagolva holdat visel a homlokán, mint egy korona. Ez a hold a nyugodt elmét jelképezni, aminek csengő hangja elűz minden negativitást a kereső útjából.

Az Istennő szelíd ragyogása jelenik meg. és követőinek is ezt adja ajándékul. Ezen kívül erőt, bátorságot. hiszen tigrisen lovagol, a saját vágyain, és uralja őket.

 Ma Chandra-ghanta zarándoklása önmaga felé Shivával való házasságán keresztül elhozta számára a teljes belső békét, a shantit. Az ő hold energiával átjárt arcán megjelenik az egyensúly, a harmónia és az érzelmek teljes kimunkáltsága. Holdas homlokán a fény a belső ragyogása. a szádana, a gyakorlás eredményei itt már megnyilvánulnak.

A kereső részesül a Samatvam ajándékában, ami az egyensúly és a kielégített vágyak.

Az Istennő arra is emlékeztet, hogy a megnövekedett erő, bátorság és képesség több felelősséget is jelent, amely nagyobb alázatot és szerénységet kíván.

Ez a manipura szintje, melynek erejét az Istennő önfegyelemmel használja. Ezért itt már nem égető a Nap tüze, mert ragyogássá változott.

Ma Chandra-ghanta szankalpája

Olyan ragyogóvá válok, mint a Nap és mégis oly nyugodttá mint a hold.

Mozdulatlanná válok a mozgásban, csenddé válok a beszédben.

Színe: piros ruha viselete

Felajánlás: Tej – feloldozás az érzelmek nehézségétől

4. Nap: Ma Kushm-anda

A Ku azt jelenti kicsi, apró, az Ushma jelentése melegség, szeretet, mosoly az anda kozmikus tojást jelent. Kushm-anda az Univerzum alkotója. Ez az Istennő egy apró mosollyal alkotta meg az Univerzumot. Neve a Mindenség meleg méhére utal. A nap szívében lakik, és pusztán isteni mosolyával hozta létre a világot. Az emberi szívcsakra az ő otthona, erejét a Szúrja csakrából meríti. A nap nem csupán elszántság,bátorság,erő, harci készség, hanem ragyogás, melegség, és ételt is.

Szankalpa:

Befogadom a Napból érkező erőt, merek a szívemben lakozni gyengéd mosollyal.

Színe: Király Kék

Lótuszmag mala vagy aventurin

5. Nap: Skanda Ma

Skanda Ma Istennő a hatfejű Szanda édesanyja. Az ő napján a Devi a Manipuraból ragyog fel erős fénnyel és a Vishuddhi csakrába érkezik meg figyelmeztetve arra, hogy legyünk körültekintők abban, hogy mit kívánunk az életben.

Szankalpája

Készen állok magamért és az Univerzumért tenni.

Szín: rózsaszín

Felajánlás: Banán az értelem felébresztésére

hegyikristály mala, tigrisszem, kurkuma

6. Nap: Ma Katyayini

Ez az Istennő a sakti megnyilvánulása az adzsnyá csakrában, azokból a szikrákból született, amelyek Brahma, Vishnu és Shiva szeméből sugároztak (a Tri Gunát szimbolizáló három isten, székhelye a szemöldök központ) azért, hogy megöljék a bivalyfejű Manisha-asur démont (a tamasz szimbóluma, tehetetlenség, lustaság).

Szankalpa:

Készen állok szembenézni a gyengeségeimmel és tamasztikus vonásaimmal.

Szín: lila

Felajánlás: Méz az elme kellemes ellazultságáért, valamit azért, hogy a kundalini a Muladhara-ból az Ajna csakrába emelkedjen.

Vedzsentri mala

7. Nap: Ma Kala Ratri

Kala a végső időt vagy a jelen pillanatot jelenti. A Ratri azt a sötétséget jelképezi, amely megsemmisíti a múlt és a jövő kettősségét. Ő a legerősebb Istennő. Az Istennő a nehéz időkben jelenik meg, amikor a legmélyebbre süllyedünk. Sötétséget hordoz, és bekebelezi a sötétet:

A Kala-Ratri Istennő sötét, mint az legsötétebb éjszaka (Ratri), és meghalad minden mérhető erőt azért, hogy az időt átalakíthassa időtlenséggé. Hozzá kapcsolódik az éjszaka legmélyebb sötétja, életünk legsötétebb mélységei, az éjféli tűz. Elképzelhetetlen ereje az időt időtlenséggé változtatja.

Szankalpa:

Az idő egy dolgot hoz létre a változást.

Szín: Sárga

Felajánlás: Jaggery azzal a szándékkal, hogy megszabaduljunk a jó és a rossz idők iránti ragaszkodásától

8. Nap: Maha Gauri Ma

 A Maha jelentése nagyszerű, a Gaurl pedig gyöngyfehér színű. Az Istennő ebben a shaktiban teljes kegyelmében, szépségében, nyugalmában és derűjében van jelen. A binduban, a holdcsakrában emelkedik fel, mint sötét égbolton a telihold.

Mikor az Istennői energia szűzies formája azt a sankalpát fogadta, hogy találkozzon Shivával (saját tudatosságával), komoly, szigorú lemondásokat hajtott végre. A lemondások miatt por, szennyeződés borította be, és a nap perzselő hője elsötétítette testét. Shiva (tudatosság) felébredésekor a Gangesz tiszta, derűs, gyógyító vizében fürdött, ami oly ragyogóvá varázsolta, mint a gyöngyházfehér hold. Ebben a pillanatban Maha Gaurivá vált. Követői minden vágyát képes beteljesíteni, és megszabadítani minden szenvedéstől.

Szankalpa:

Milliószor törtem apró darabokra, törhetetlen vagyok.

Szín: zöld

Felajánlás: Kókusz, azzal a szándékkal, hogy megszabadítsuk korlátozott elménket és tudásunkat

igazgyöngy

9. Nap: Ma Siddhi-datri

Nézzünk végig az eddig megtett úton:

  1. nap Shailaputrival összegyűjtöttük az akaraterőt
  2. napon Brahmacsarinival elfordultunk a világi örömöktől
  3. napon Chandragrandhával megízleltük a gyakorlás első gyümölcseit
  4. napon Kusmanandával új világot hoztunk létre a nap és hold kiegyensúlyozásával
  5. napon Szkandamátával bátran harcoltunk
  6. napon a szerény Kathjájinival szembeszálltunk a saját démonainkkal
  7. napon Kálaratrival darabokra hullottunk, hogy megújulhassunk
  8. napon Mahá Gaurival megpihentünk a vihar utáni csendben
  9. napon megérkeztünk a mágikus erővel megáldó végső állomáshoz.

Siddhi azt jelenti áldások, eredmények, szokatlan isteni ajándékok, győzelmek, a datri pedig átadó. Az önmagunk felé gyakorolt megbocsátás a legnagyobb áldás, amiben valaki részesülhet.

Siddhidatri Istennő azt a bölcsességet adja át nekünk, miszerint a legnagyobb eredmény nem az, ha valaki képes a vízen járni, a levegőben repülni, nem elégni a tűzben, akkorára kiterjedni, mint a horizont, vagy olyan apróvá válni, hogy láthatatlan legyen, hanem hogy megismerjük az ember valódi énjét, hogy elérje a sajátmagfelé gyakorolt kegyelmet. Miután megkaptuk ezt, mindent megkapunk.

Bár sokféle mágikus erőt hordoz magában a jóga gyakorlása, itt a legnagyobbal, a végső valóságunk megismerésével áldja meg követőit az Istennő. Ha ezt elértük, mindent elértünk.

Szankalpa:

Siddhidatri vagyok önmagadhoz.

Kedves vagyok önmagammal, kíváncsi vagyok a saját gondolataimra, önvizsgálat által növekszem napról napra.

 Türelmes vagyok, lépésenként haladok előre. 

Velem van az Istennő, aki már bennem él.

Szín: Szürke

Felajánlás: gabonaszemek, hogy megszabaduljunk a tíz gonosztól

10. Nap: Vijaya Dashami

A Vijaya egyetemes győzelem, a dashami pedig a tíz gonosz.

A Tíz Gonosz:

1. Kama vasana (vágy)

2. Krodha (harag)

3. Moha (ragaszkodás)

4. Lobha (kapzsiság)

5. Mada (hamis büszkeség)

6. Matsara (féltékenység)

7. Swartha (önzés)

8. Anyaaya (igazságtalanság)

9. Amanavta (kegyetlenség)

10. Ahankara (Ego)

Létezik egy csatamező az elménkben, ahol állandó háború dúl a két ellentétes erő között: a jó és a rossz között. A tíz gonosz folyamatosan arra késztet bennünket, hogy feladjuk az igazságért folytatott harcot, és hagyjuk, hogy a rossz győzőn.

Szankalpa:

Minden alkalommal, amikor egy zavarodott elme kitisztul, ünnep!

Forrás:

  • Indu Arora – Yoga Sadhna 
  • Mezősi Anna gondolatai a Himalája Jóga Tradíció oldalain

https://www.yogsadhna.com/library/for_your_soul/nine_nights_goddess_relevations_